3
Komen

Bahaya Spa Ikan


PETALING JAYA: Kementerian Kesihatan memberi amaran risiko terapi ikan atau lebih dikenali sebagai spa ikan kerana boleh menyebarkan pelbagai penyakit berbahaya, termasuk Hepatitis C, HIV/AIDS dan tibi serta beberapa penyakit lain yang berjangkit menerusi bawaan air.
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Hasan Abdul Rahman, berkata ikan yang digunakan dalam kolam itu boleh menjadi pembawa virus HIV menerusi gigitan pada kaki pelanggan dan menyebarkannya ketika mengigit kaki pelanggan lain.
Penyakit lain seperti Hepatitis C, tibi dan penyakit kulit pula boleh dijangkiti menerusi bawaan air kerana bakteria berbahaya yang menjadi punca penyakit itu boleh hidup dalam air kotor dan tidak diganti dalam tempoh yang lama. Ia boleh menyebabkan pengguna kolam dijangkiti bakteria berkenaan, terutama jika kolam itu banyak digunakan oleh penghidap penyakit itu.
Ketika ditemui, Dr Hasan berkata, terapi ikan itu selamat jika digunakan secara individu dan bukannya secara berkongsi seperti diamalkan sekarang.
“Amalan ini (terapi ikan) menghadapi risiko tinggi mendapat penyakit melalui gigitan ikan dan akibat bawaan air selepas ia digunakan berulang kali oleh orang ramai,” katanya.
Mengenai tindakan kementerian memastika orang ramai tidak dijangkiti penyakit, Dr Hasan berkata, setakat ini pihaknya tidak mempunyai kuasa menghalang atau menutup premis terapi ikan, namun akan berusaha menanganinya, termasuk menggubal undang-undang.
Beliau berkata, kementerian juga sentiasa memantau kaedah rawatan terapi ikan dengan melakukan pemeriksaan setiap enam bulan di premis yang menydeiakan perkahidmatan itu bagi memastikan operasinya mengikut peratusan yang ditetapkan.
Akhbar The Sun di United Kingdom (UK) baru-baru ini menyiarkan amaran yang dikeluarkan Agensi Perlindungan Kesihatan negara itu bahawa rawatan spa ikan boleh menyebarkan penyakit berbahaya, selain meminta mereka yang mempunyai penyakit diabetes dan psoriasis supaya menjauhinya.
Dalam laporan BH kelmarin, Pakar Dermatologi Hospital An-Nur, Dr Saadiah Sulaiman berkata, ikan itu boleh menyebarkan virus dan seterusnya menyebabkan kemungkinan berlaku jangkitan penyakit. Beliau juga menasihatkan orang ramai memastikan keberkesanan rawatan itu terlebih dulu sebelum mencubanya kerana berpendapat kaedah berkenaan tidak memberi sebarang kesan yang positif.
Sementara itu, tinjauan BH mendapati kebanyakan pengguna yang mengamalkan kaedah rawatan berkenaan tidak mengetahui kesan negative yang mungkin menyebabkan mereka dijangkiti penyakit berbahaya.
Bagi Noraini Abdullah, 26, walaupun tidak menjadikan amalan rawatan terapi ikan sebagai rutin, namun tarikan terhadap strategi promosi oleh pengusaha spa membuatkannya terpengaruh untuk mencuba.
“Sebelum ini pernah juga dengar laporan kesan negatif akibat rawatan itu, tetapi saya lihat masih ramai yang besrkunjung ke spa yang menawarkan perkhidmatan itu. Selepas ini saya tidak akan menjalani rawatan ini sebab bimbang dijangkiti,” katanya.
G Vigineshvary, 28, pula berkata, beliau akan memastikan kebersihan dan kualiti spa yang menawarkan khidmat itu mengikut garis panduan yang ditetapkan sebelum menjalani terapi berkenaan.
“Secara logic, memang geli berkongsi kolam air dengan orang lain yang kita tidak tahu tahap kebersihannya. Selepas mendengar laporan ini, mungkin saya akan mengurangkan atau menghentikan aktiviti ini,” katanya.

SUKA??? LIKE,TWEET AND G+ :)

3 00 dh komen korong bla lg nk komen:

QasehnyaRania said...

hye pok joe? sehat hari ni...

pu3 penah buat spa ikan nih...lama dah 2009..degaq cam ni takut pula..

tobat tak buat dah...

Azar Azlan said...

pakJoe, saya ada tag pak joe kat dalam blogg saya. yang nie. pak Joe jawab la ye. dan pastikan creative. hehe. tiada paksaan :)

http://azarthegilagila.blogspot.com/2011/12/killing-questions.html

cerita best said...

kkkk tq la sbb tag hahah