5
Komen

Blog : Antara trafik , komen dan pembaca




Kebelakangan ini , cara untuk mendapatkan trafik yang tinggi amat mudah sekali .. Letak saja url serta sedikit penerangan di wall FB dan berduyun-duyun masuk ke blog ..
Blogger akan tersenyum bangga .. Ibarat menangkap ikan dengan pukat tunda .. Umpan sikit tapi hasilnya banyak .. Best kan ? Serius sangat best !
Tapi , dari beribu ribu yang masuk itu , berapa orang yang akan tinggalkan komen ? Dan paling menarik , berapa ramai akan ingat nama url blog kita mahupun menjadi pembaca setia ?
Trafik mmg best .. Tapi bagaimana nak jadikan trafik itu menjadi pembaca setia blog kita ? Itu yang sukar ..
Bayangkan jika blogger tu keluar dating dan tak update blognya .. Atau pun , macam aku , update gunakan telefon bimbit.. Bagaimana nak promote ke FB ?
Facebook , adalah tempat promosi entri yang mmg laris dan mudah tapi sebenarnya cabaran dalam dunia blog ini bagaimana nak dapatkan pembaca setia malah mereka meninggalkan pendapat mereka setelah membaca entri kita .
Itulah sebenarnya tarikan sesebuah blog .. Mampu menghasilkan trafik tanpa sebarang promosi.. Bagaimana nak melakukannya ? Pengalaman akan mengajar blogger itu sendiri .. InsyaAllah ..
Dan jangan lupa , pastikan pembaca keluar dengan ‘kenyang’. Dengan cara itu , blog korang akan ‘dijual’ 

SUKA??? LIKE,TWEET AND G+ :)

5 00 dh komen korong bla lg nk komen:

Lokman said...

saya pentingkan pembaca setia sebab dioranglah yang memberi kekuatan dan semangat untuk berblog

ASYRAF LAZIM said...

entry ni so ture, ramai yang singgah singgah and singgah je .

fifie said...

Betul kata Pakjoe, kalau fie selalu tinggalkan url di busuk.org, facebook jarang2. Tapi susah jugak nak dapatkan traffic tinggi. Dan fie buat rumusan, bila kita dah makin dikenali even kita tak jual blog pun orang akan tetap mencari.

belogisam said...

wah,, hebat tol pak joe skunk

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

setuju dgn pak joe, bg pembace kenyang mcm lepas kua dr kdai mkn,,=D