5
Komen

Yogurt Diperbuat Dari Tahi Bayi


Bagi peminat Yogurt, post ni bukan untuk memburuk buruk kebaikan yogurt cuma sekadar berkongsi ilmu. Bagi siapa yang tak minat dan tak pernah makan mungkin tak cuak sangat dengan tajuk post ni kan.

Tahu apa sebenarnya yogurt? Yogurt adalah susu pekat masam akibat dari tindakan sejenis bakteria dan menghasilkan Yogurt yang berkrim dan rasa yang sedikit masam. So bakteria apa yang menyebabkan susu ni menjadi masam? Dalam bahasa agak saintifik, bakteria ni akan menukarkan laktosa iaitu susu tersebut kepada asid laktik yang mana menghasilkan masam. Asid kan masam. 
So bakteria yang bertanggungjawab ialah Lactobacillus dan dimana bakteria ni didapati? Di dalam usus percernaan. untuk mendapatkan bakteria ni, dari najis bayi berumur 2 tahun kebawah diambil. Tapi jangan panik kepada peminat yogurt, bukan setiap kali mahu buat yogurt, pengilang akan ambil tahi bayi tersebut, tetapi hanya pada peringkat awal pembuatan sahaja. Kemudian melalui pembiakan semula bakteria ni dan melalui teknologi yang semakin maju, bakteria ni mampu membiak dan dapat digunakan dalam pembuatan yogurt.
Kebaikan yogurt ni dikatakan dapat menghindarkan dari cancer. Jangan geli pulak nak makan.hahhahha  Tu yang buat penambah perisa sebenarnya....
Tapi dah baca jangan tak makan pulak, tu adalah masa mula2 dula nak cari bakteria tu, sekarang guna bakteria yang sudah dibiakkan hasil perkembangan teknologi. Nanti bankrup pulak syarikat yogurt.

SUKA??? LIKE,TWEET AND G+ :)

5 00 dh komen korong bla lg nk komen:

Aza/Rin/Na said...

..buat akak suspens je pasal artikel yogurt nih ... hehehhe
thanks anyway for the ggod info ya pak joe ...

cerita best said...

hehehe relax la hahah

reyna said...

eiii,,baru ja makan hikhik,,

cerita best said...

hahaha p la mkn sedap oooooooooooo

Diana Dyans said...

hahaha..patut laa sodappp je ! saya penggemar yogurt. walopun ada bahan "taho bayi" but it's okay . bayi 2 tahun ke bawah cuma makan bubur . hihi. nasib bek bukn tahi orang dewasa kan. :P