7
Komen

Tips: Settings Yang Tidak Perlu Dalam Blog : Part 1


Apakah settings yang sepatutnya tidak ada dalam sesebuah blog.?
Atau dalam kata lain, setting tersebut sepatutnya tidak diperlukan oleh pemilik blog untuk diaplikasikan pada blognya.

Untuk kali ini, PAKJOE akan cuba bagi sedikit tips berkenaan apakah setting yang sepatutnya tidak ada dalam blog. Semestinya tips yang aku tunjukan ini bagi sesiapa yang menggunakan platform blogger.com. Kerana semua tips² ini terkandung dalam akaun blogger (log in > dashboard > setting)







Untuk part 1 ini, pakjoe tunjukkan 2 dahulu setting yang pakjoe rasa paling penting.
Sebenarnya pakjoe hendak buat dalam satu post sahaja, tetapi memandangkan pakjoe buat ulasan juga, bimbang takut entri terlalu panjang nanti. So, pakjoe buat part 1 ini dahulu.
Berikut setting yang pakjoe rasakan tidak perlu dalam blog..




1. Word Verification For Comment.

Ini adalah perkara yang paling penting untuk diketahui oleh pemilik blog. Untuk default, setting ini didatangkan dalam keadaan "Show word verification.?--> YES".
Perkara ini sebenarnya untuk mengelakkan spam. Tetapi dalam keadaan sekarang, kehadiran word verification adalah MENYUSAHKAN kepada pengunjung2 yang ingin menghantar komen.
tips perkara yang tidak perlu dalam blog


Perkara ini banyak tidak disedari oleh pemilik blog kerana pemilik blog tidak perlu isi word verification. So, ramai yang terlepas pandang perkara ini dengan beranggapan blognya sudah tidak ada word verification, sedangkan setting masih lagi dalam keadaan YES dan word verification ini perlu diisi oleh pengunjung.

Oleh itu, jika anda pemilik blog, sila pastikan blog anda telah disablekan fungsi ini untuk memudahkan pengunjung anda menghantar komen.:)
(Setting > Comments > Show word verification for comments? - NO)



2. Comment Moderation.

Comment moderation adalah setting kedua yang pakjoe rasakan tidak perlu bagi sesebuah blog. Ini kerana, dalam keadaan 'biasa' anda tidak perlu baca dahulu komen untuk diapprovekan. Biarkan pengunjung post dahulu komen, dan kalau anda hendak balas boleh balas kemudian. Kerana ada pengunjung yang suka kalau apa yang dikomen olehnya terus muncul tekan sini.


Kadang tu,pakjoe terpikir juga. Adakah pemilik blog ini bimbang ada komen negatif seperti "blog ko tak cantik la", "ko punya entri tak best la", dan lain2. Kalau ini yang dibimbangkan, pakjoe rasa agak tidak wajar. Kerana sebagai pemilik blog, kena ada persiapan untuk menghadapi perkara-perkara 'kurang menarik' bagi blognya.

Walau bagaimanapun, pakjoe faham juga ada sesetengah blog yang mempunyai musuh sendiri. dan kebanyakan blog yang mempunyai musuh sendiri ini adalah blog perempuan. Percaya atau tidak.?..(perkara ni mungkin aku akan ulas kemudian.:). Kalau dalam keadaan seperti ini aku no komenlah kalau di enablekan comment moderation.

Tetapi jika blog anda berjalan seperti biasa, tiada masalah apa-apa, baik anda disablekan sahaja comment moderation.Biarkan komen itu keluar terus.
Sedikit sumber inspirasi, cuma korang tengok blog-blog mereka-mereka yang 'power' dan 'otai' dalam dunia blogging ini, ada mereka perlukan comment moderation.? Tidak perlu..

Cara untuk disablekan pun mudah sahaja.:)
(Settings > comments > Comment moderation --> NEVER)



Setakat itu dahulu untuk tips untuk part 1 bagi setting yang tidak diperlukan bagi sesebuah blog. Walaupun hanya 2 je isi kandungannya, tetapi boleh tahan panjang juga aku menaip. nasib baik buat part 1 dan part 2.Kalau pakjoe buat satu entri, jenuh korang membaca nanti.:) Untuk part 2, nanti pakjoe akan buat entri baru.

Tips2 ini adalah berdasarkan pandangan peribadi pakjoe yang aku alami dan untuk kemudahan bersama. Pemilik blog berhak sepenuhnya untuk menentukan apa yang perlu dan apa yang tidak perlu. pakjoe cuma beri tips berdasarkan pengalaman untuk kemudahan semua.:)

Happy Blogging..:)


SUKA??? LIKE,TWEET AND G+ :)

7 00 dh komen korong bla lg nk komen:

nurfatin izzati said...

habis kak lyssa,,yuyu zulaikha,ben ashaari,,dan etc,,dyeorg pon buat comment moderation??dyeorg jugak dikira otai kan??=='

Iza said...

Assalam..
Ramai juga blogger yg x ambik kisah hal ni.

whitecappuccino said...

tak suka word verification tu,..

nini said...

kalo ada worf verification tu sabar ajelah....hehe...=D

Roslina Mohd Jelani said...

pakjoe..thanks tau untuk information ni..berguna jugak untuk newbies mcm nana...:)

cerita best said...

Roslina Nana said...wc

mummyrinazone beauty said...

tau yang 2 kat atas tuh..n comment moderation barujer sat nih buat..tg pak joe=)