16
Komen

Pelik! Rumah Kapsul Sangat Popular di China


Rumah Kapsul menjadi sangat popular dan terkenal di daerah Wuhan di China. Bayaran sewa rumah yang terlalu mahal telah mendorong ramai pekerja berkongsi tinggal di dalam bilik-bilik kecil seperti kapsul di dalam sebuah bangunan dalam wilayah Wuhan.
Setiap bilik kecil yang digelar ‘rumah kapsul’ itu, hanya memiliki keluasan 4.5 meter persegi sahaja.Idea rumah kapsul terbabit dicadangkan oleh pemilik hartanah itu yang telah membina 55 buah bilik kecil di dalam bangunan miliknya itu. Setiap bilik kecil atau bilik kapsul digunakan sebagai tempat tidur, bilik mandi, ruang tamu, dapur sekali kesemuanya dalam satu bilik kapsul kecil.
Penyewa bilik kecil atau bilik kapsul itu terdiri daripada mereka yang mempunyai latar belakang kerjaya yang berbeza. Walaupun bilik tersebut sangat kecil, majoriti penyewa menganggap menyewa di rumah kapsul itu jauh lebih berbaloi jika dibandingkan dengan gaji mereka yang rendah berbanding sewa rumah lain yang sangat mahal dalam daerah ini.

SUKA??? LIKE,TWEET AND G+ :)

16 00 dh komen korong bla lg nk komen:

timm_bill said...

kesiannya..tu la pnduduk rmai sgt..

Aishah Jahirah said...

kecik amat le biliknya...

Karukord Jagau's said...

Apa boleh buat....kapsul pun kapsul lah.......sewa rumah mahal daaaaa...... :)

KY said...

kalau untuk lelaki bujang bolehlah..kan?

izan mama mia said...

sana kan padat penduduk...

Nurfara Hani said...

Selesa ke diorang duduk tu? Kesian nye,, Tmpt tidur dekat dengan tempat mandi.

dya bunga said...

mcm xsnggup je nk tinggl..sempit sgt..

pha is said...

nk lawan bilik capsul yg mcm kat hotel jepun kot.. hehehe

Miss Zahirah said...

makan, tido, mandi dlm blik yg kecik giler??
xble2.. huhuu

BlueiceButterfly said...

wah menarik..camna la kalau kat malaysia pon wat cam tue :(

Lady said...

ade style ! bijak ar :) hahahah

CiK FizA said...

rumah kapsul? ngee. mcm x sanggup je. :P

vidalsisah said...

Bygkn benda ni 10 atau 20 thn lg, camana ek?

Hnahdy said...

kiranya kat bahagian bawah tu basah la kan..

kinara kinatara said...

x selesa langsung..

Dunia Wilma said...

Yang penting ada tempat berteduh kan...