12
Komen

Adik , kalau nak maki sekali pon kena tau mana tua mana muda !




Dunia FB ni ,tekan sini dunia tanpa sempadan .. Bukan dapur mat gebu je tanpa sempadan. Maka  ingat ingat la sedikit bila nak ‘berbicara’ dengan seseorang ..
Bayangkan yer.. Kalau kita maki orang hari ni , esok lusa mak bapak kita lak kena maki .. Kita tak tau ni .. Apakah perasaan kita bila dapat tau mak bapak kita dimaki orang ?
Begitu juga perasaan orang lain .. Jangan la sesuka hati nak maki.. Bukannya orang tu tak boleh balas tapi malas..  Buat apa nak bergaduh ?
Yer , ini bukan isu tua muda tapi isu sikap. Kadang kadang , yang tua pon tak sedar diri. Dengan budak kecik nak bermaki hamun.. Tak guna nak bertekak ..
Jadi , sebelum nak maki orang , bayangkan diri sendiri atau adik beradik kita di maki.. Ingat , kalau tak kena kat kita … kena kat adik beradik kita atau keturunan kita nanti !
Dunia ni satu bulatan je dik ..  Esok lusa sapa tau untung nasib kita kan ?

SUKA??? LIKE,TWEET AND G+ :)

12 00 dh komen korong bla lg nk komen:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

org yg terbiasa suka maki ni memang susah nak ubah. asal dia x puas hati je dia maki sedangkan kita blh suarakan ketidakpuasan hati @ kemarahan kita tu dengan cara yang berhemah. tak payah kot maki hamun untuk menampakkn kemarahan kita guna bahasa biasa pun org blh paham

nanieybarnieylurviey said...

Betul tu pakjoe. Last time tgk kar twitter. Siap pgil back up lagi. Da la maki2. Blm amik spm da pandai maki org tua. Tak hormat langsung. Salah siapa? Mak bapak atau dorang tak makan di ajar?

Hnahdy said...

kalau nak maki. maki dalam hati ye adik2, orang xsakit hati..

KY said...

pada pandangan KY lah kan, anak2 muda sekarang memang ramai yg kurang ajar kalau bercakap...

timm_bill said...

amboi, ni napa lak ni..pak joe kena maki ke??

yayahnasake said...

ha ha ha ... memang. fb tempat negatif jika tidak menggunakannya dengan baik. hhaaiihh...

malah maksiat berlambat di fb.

Dunia Wilma said...

Setuju 100% ^_^
Wilma memang paling tak suka orang memaki...Sakit hati bila dengar orang maki2 nie...

HeNRieTTa JoSe said...

hmmm...walaupown tnpa sempadan...adap sopan perlu ada....

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

lebih baik diam jek dripada maki memaki ni kn,,

kamil salleh said...

Jgn makin hamin sebarangan, nanti kena kat kita pula. Fikir2lah....

kak nora said...

yang tua dihormati, yang muda disayangi...

Si Matatajam said...

Makin sedih sekarang ni bila rasa hormat dah makin kurang...hmmmm