8
Komen

Rahsia Yang Hanya Diketahui Dua Orang Sahaja Di Muka Bumi


Rahsia Yang Hanya Diketahui Dua Orang Sahaja Di Muka Bumi
Rahsia Yang Hanya Diketahui Dua Orang Sahaja Di Muka Bumi - Dalam dunia ini ada beberapa rahsia sulit yang hanya dipegang oleh beberapa orang sahaja, atau dalam kes yang ingin diceritakan di sini, hanya dua orang. Ya, dalam lebih kurang 7 billion manusia di dunia, dua manusia sahaja yang mengetahui rahsia sulit ini. Apakah dia? Rahsia ketenteraan Amerika? Konspirasi perbankan yahudi? Tidak.tekan sini
Ianya adalah resipi makanan yang mungkin anda selalu makan.
KFC.
Kedengaran pelik kan? Tapi itulah hakikatnya.
KFC mula diperkenalkan oleh Colonel Sanders, pakcik beruban berjanggut putih yang mungkin anda memang dah selalu nampak muka dia ditempek di mana-mana, pada tahun 1930. Resipi gabungan 11 jenis herba dan rempah ratus untuk menggoreng ayam beliau itu menjadikan perniagaannya sangat famous dan berjaya hinggalah ke hari ini.
Tapi apa yang menjadikannya sangat istimewa adalah resipi rahsia beliau yang dikawal dan dijaga sangat ketat, hanya dua orang executives yang bekerja di situ sahaja yang menyimpan rahsia tersebut. Salinan resipi asal yang ditandatangan oleh Colonel Sanders sendiri disimpan di dalam satu ibu pejabat, bersama-sama dengan 11 botol yang mengandungi herba dan rempah ratus rahsia. Untuk menyulitkan lagi rahsia tersebut terpecah, campuran herba dan rempah tersebut pula dicampur di tiga lokasi berbeza di Amerika.
Hanya dua orang executives yang mengetahui resipi lengkap tersebut manakala executive ketiga pula menyimpan maklumat nombor peti besi di mana resipi itu disimpan. Tidak ramai pekerja KFC yang mengenali identiti ketiga-tiga orang tersebut. Ketiga-tiga orang itu pula tidak dibenarkan berada dalam kapal terbang atau kereta yang sama untuk tujuan keselamatan.
Tapi itu tidak cukup lagi. Untuk menambahkan effect seperti Plankton yang ingin mencuri resipi rahsia Crabby Patty dari Mr Crab macam dalam kartun Spongebob, resipi tersebut disimpan di dalam ibu pejabat yang kawalan keselamatannya menyamai bank-bank terkemuka dunia.
Untuk itu, KFC telah mengupah Bo Dietl, seorang pakar penyiasat yang pernah bekerja untuk Donald Trump, Geoge Bush dan keluarga diraja Arab Saudi untuk menjaga keselamatan resipi tersebut. Langkah-langkah yang diambil, menurut beliau:
“Kami memperkukuh siling dan lantai ibu pejabat ini dengan batu-bata konkrit setebal dua kaki. Kami juga memasang CCTV pengesan gerakan yang disambungkan pada bahagian keselamatan. Mereka (KFC) mempunyai pengawal bersenjata yang berjaga 24 jam di tingkat bawah, jadi dalam masa 30 saat jika berlaku apa-apa mereka boleh sampai ke peti besi tersebut. Untuk masuk, anda memerlukan dua orang yang memegang dua kunci dan dua nombor pin berbeza. Peti keselamatan tersebut dipasang dengan bolt pada bahagian lantai dan tiada sesiapa yang mampu lepas masuk tanpa pengetahuan kami.” – Giler Kentang

SUKA??? LIKE,TWEET AND G+ :)

8 00 dh komen korong bla lg nk komen:

shu said...

fuh! trbyng spongebob..hehe..

Mariana A said...

Hebat betul. Mengalahkan sistem pertahanan awam Amerika Syarikat sendiri. Pentagon pun tak sehebat itu kawalan keselamatannya...

Chocoberrypie said...

wow , dashyat .macam jaga berlian -.-

♥ sitifarhana ♥ said...

pehh,,dasat die punya rahsia...

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

memg betol2 giler kentang wedges ni,,habistu kalau executives tu meninggal cmno?hahaha

Hatimi Tahirruddin said...

wah camtu sekali simpan rahsia rempah kfc...patutlah takde org boleh tiru sebijik rasa dia...

Hnahdy said...

amboi..betapa rahsianya resepi tu.. nak jadi spy kejap :P

Dunia Wilma said...

Wah...betul2 dijaga resepi tu ya ^_^